Potez genijalca ili pad u zaborav?

Dok se karavana formule 1 seli s jednog kontinenta na drugi, točnije s jednog kraja svijeta na drugi kraj priče o nadolazećoj sezoni, o kadrovima za istu, o potezima i još kojekakvim stvarima sve su glasnije i  priča se i piše naširoko. Jedna od najzanimljivijih tema u svijetu formule 1, posebice u britanskim medijima bila je prelazak najprerspsektivnijeg Britanskog vozača iz toplog Mclarenovog doma u tuđinski Mercedes. Ovaj potez mnoge je iznenadio, mnoge šokirao, neke razočarao, a razloga zbog čega, kako i zašto uvijek je mnogo. Još više od toga ima nagađanja o toj temi i predviđanja kako će sve izgledati iduće sezone kada će srebrne strijele u pohodu na vrh voditi  Lewis Hamilton čovjek kojega je Mclaren katapultirao iz omladinskog pogona ravno u  zvijezde i omogućio mu osvajanje jednog naslova i borbu za minimalno još jedan naslov, ako ne i više.

Hamilton je svojim dolaskom u formulu 1 srušio mnogo rekorda uglavnom onih uz koje se veže riječ najmlađi, ali je i rezultatski imao što ponuditi. Postao je prvi tamnoputi vozač u formuli 1 i odmah pri svom dolasku pobrao simpatije mnogih i skupio mnogo štovatelja svoga djela i lika. U prvoj je utrci bio blizu pobjede,  u svojoj je debitantskoj sezoni do posljednje utrke bio glavni favorit za naslov, u istoj je toj sezoni preoteo čast prvog vozača momčadi svom favoriziranom kolegi Fernandu Alonsu dvostrukom i tada jedinom svjetskom prvaku na gridu. Mnogo, ali zaista mnogo je to za debitanta, mnogo za klinca od 22 godine koliko je imao kada je prvi puta sjeo u Mclaren. Mnogi će reći, Lewis je imao ogromnu sreću što je sjeo u Mclaren tada najbolji bolid na gridu, istina, no bez obzira na Mclaren,  malo je debitanta u svojoj premijernoj sezoni uspjelo napraviti ono što je napravio Lewis Hamilton i također malo je vozača koji su po dolasku u Mclaren ili neku jaču momčad već imali iskustvo pa nisu uspjeli napraviti ništa značajno.  Ostavimo po strani njegov debi za Mclaren, bez obzira na to što je bio u najboljem bolidu tada i što je isti taj bolid odnosno momčad kasnije bila pravomoćno osuđena zbog prevare, Hamilton je napravio posao kakav su radili uglavnom veliki vozači i riječ vodonoša zapravo nikada nije upoznao. Sjetimo se mnogo je vozača u svojim debitantskim sezonama uglavnom igralo podređene uloge u svome timu i uglavnom im je prva sezona bila sezona prilagodbe na najveći oktanski cirkus. Ne i za Hamiltona koji je nanizao osam utrka zaredom na pobjedničkom postolju i koji je u toj osmoj stigao i do svoje prve pobjede, prve od dosadašnjih dvadeset.

Hamilton je svojim dolaskom u formulu 1 digao mnogo prašine i zanimanja javnosti odnosno predstavio je svijetu novu zvijezdu koja će idućih godina biti jedna od ikona koja privlači najviše medijske pažnje. Priča o njegovom dolasku u Mclaren, topla priča o dvanaestogodišnjem dječaku koji ima san i velikom šefu Ronu Dennisu koji je u tome klincu prepoznao veliki potencijal osvojila je mnoge i pobrala simpatije u svijetu formule 1.

Ta priča pet se godina činila kao nešto što će potrajati čitavu karijeru Lewisa Hamiltona koji je u budućnosti trebao postati jedna od najvećih ikona Mclarena. Kako se sada čini, jedna od najvećih ikona Mclarena neće postati.  Hamilton i Mclaren tako su od samoga početka bili povezani i prema mojoj, a vjerujem i većini ostalih pratitelja procjeni trebala je to biti jedna duga suradnja jer Hamilton je u Mclarenu naizgled imao sve – imao je veliku i bogatu momčad duge povijesti  koja zna stvoriti bolid sposoban za najviše dosege, imao je naklonost cijeloga tima kao njihovo dijete koje je prošlo sve njihove kategorije, imao je i podršku šefova, bio je domaći dečko u domaćem dvorištu i svi drugi, pa čak donekle i Jenson Button bili su samo zaposlenici i ljudi koji odrađuju posao.

Hamilton je u Mclarenu trebao biti barem se tako činilo poput Tottija u Romi, Raula u Realu, Maldinija u Milanu, Gerrarda u Liverpoolu ili Del Piera u Juventusu. Dobro, usporedba je iz nogometa, no jasna je poanta.

Sve ovo što je nabrojeno činilo se kao dovoljno jak razlog da Hamilton to i postane. No, formula 1 je nepredvidljiva  i to ne samo na stazi, nego i izvan nje. Hamilton je pet godina bio vjeran i služio Mclarenu, a onda je odlučio otići. I sada na snagu stupaju svi oni upitnici, kako, zašto, koji su razlozi, je li moguće,  što se dogodilo da je došlo do toga, itd…., a zajedno s time stižu i oni brojni analitičari u vidu svakoga tko prati formulu 1 koji nude svoja razmišljanja i gledišta zašto je došlo do toga i kako će se to odraziti u budućnosti.

Prema mnogima na gubitku su obje strane i Hamilton i Mclaren. Gledano iz trkaće perspektive, Mclaren je izgubio prvoga vozača i čovjeka oko kojega se sve vrtilo u posljednjih pet godina. Izgubili su jedinog svjetskog prvaka u ovome tisućljeću koji im je donio naslov i udarnu iglu. Gledano sa Hamiltonove strane izgubio je možda još i više. Izgubio je bolid u kojemu je svake godine u kojoj je nastupao u formuli 1 ostvario minimalno dvije pobjede i to se dogodilo u samo jednoj sezoni onoj 2009.-oj  dok je u drugim sezonama imao minimalno tri pobjede, u nekima i više. Otišao je iz jedne tradicijom bogate momčadi, najveće u ovome sportu uz Ferrari,a također uz Ferrari i jedne od najdugovječnijih momčadi. Hamilton je napustio svoj dom, dom u koji je donio do sada svoj jedini naslov svjetskoga prvaka i u kojemu je mogao računati da će se stvari raditi prema njemu bez obzira što su mu kolege bili svjetski prvaci i Button i Alonso. Hamilton je odlaskom iz Mclarena izgubio i ono okruženje i onaj osjećaj svoje momčadi o kojem toliko govore ostali vozači, između ostalog i njegov još uvijek aktualni momčadski kolega Jenson Button, a to već neko vrijeme imaju Sebastian Vettel i Fernando Alonso s velikim naglaskom na potonjeg.

Gledajući tko gubi više između Mclarena i Hamiltona, prema onome kako stvari stoje u posljednje tri godine jasno je da više gubi Hamilton. Hamilton odlazi iz momčadi koja je nudila konkurentan bolid sposoban povremeno pobjeđivati i konstantno se boriti za mjesta na podiju. Mclaren gubi prvoga vozača, ali ostaje im i dalje još jedan takav u vidu Jensona Buttona koji je također svjetski prvak, a uz to na mjesto Hamiltona dolazi brzi i talentirani Perez. Odlaskom Hamiltona Mclaren se rješava „cvilidrete“ a ostaje im smireni Button, te dobivaju novog nabrijanog vozača sa Perezom koji će biti željan dokazivanja, dok će Hamilton svoju priliku tražiti u Mclarenovom dobavljaču motora.

Što mu donosi prelazak u Mercedes? Je li to bila ispravna odluka i koji su razlozi ovog zasada prema mišljenju navijača pogrešnog poteza, ne znamo, odnosno znamo i vjerujemo u ono što pričaju krugovi bliski vozaču, a koje prenose brojni novinari. Također svi se pitaju zašto u Mercedes, zašto u ekipu koja je evidentno bez obzira na ime slabija i koja je od svog dolaska u formulu 1 u tri godine ostvarila tek jednu pobjedu, jedan pole position i tek tri puta bila na pobjedničkom postolju uz navedenu pobjedu.

Potencijalnih razloga je mnogo, dio njih krije se i u novcu, druga strana priče kaže pak da je Hamilton trebao slobodu od raznih klauzula koje je imao u ugovoru s Mclarenom i koje Mclaren zahtjeva da potpišu svi vozači koji voze za njih, a jedna od tih je da svi  trofeji ostaju u vitrinama Mclarena dok vozači dobivaju replike, iako nam se to ne čini baš kao presudan razlog. Razlog naravno leži i u Hamiltonovoj želji da se dokaže u momčadi koja slabije kotira, ali koja ima mogućnost da postane jedna od najboljih i da napokon sa svoga imena skine onu sumnju koju mnogi na njega stavljaju kao vozača koji je do naslova došao samo zato jer je sjeo u dobar bolid i kako nikada ne bi došao do naslova da se probijao iz neke manje sredine. No to je što bi bilo, kad bi bilo.

Nesumnjivo je bez obzira sjeo u Mclaren ili ne da Hamilton ima potencijal, da ima kvalitetu i da je pravi svjetski prvak, no sigurno je kako postoje i bolji i kako on još mora raditi kako bi napredovao u pojedinim segmentima svoje vožnje te se posve uključiti u borbu za najveće dosege.

Kada gledamo razloge njegova prelaska u Mercedes mnogo više mi zapravo sjeda činjenica da je Hamilton bez obizra što je u Mclarenu bio njihovo dijete i vozač broj jedan,  nije imao odnos u momčadi između kolega kakav imaju primjerice Vettel i Alonso u kojemu drugi vozač ne smije napadati prvoga već su  u Mclarenu oba ravnopravna. Naravno kada je pored njega sjedio također svjetski prvak Jenson Button. Ovakva bi stvar u Mercedesu Hamiltonu mogla značiti mnogo iako se glasno govori i priča kako očekuju da obojica Hamilton i Rosberg imaju ravnopravan odnos unutar momčadi, ali jasno je da će baš kao i u Mclarenu vaga ipak više otići na njegovu stranu jer ipak je on prva zvijezda i čovjek koji će sjesti na mjesto nominalno prvog vozača momčadi, te zamijeniti Michaela Schumachera koji odlazi u mirovinu.

Iako je i u Mclarenu u startu imao barem djelić prednosti  pred Buttonom, svi očekuju kako bi u Mercedesu mogao imati povlašten status i dobiti svoga vodonošu premda Rosberg sigurno na tu ulogu neće tako olako i bez borbe barem početne pristati. Hamilton je podsjećamo do sada samo u dvije sezone imao prilike uživati takvu ulogu i to u vrijeme kada je na privremenom radu u Wookingu boravio Heikki Kovalainen.

Rad sa Rossom Brawnom sigurno je plus za Hamiltona iako ni Brawn nije svemoguć te se ponekad zna naći u situaciji sa mnogo problema kao u ovome trenutku kada se mnogo muči sa sastavljanjem konkurentnog bolida. Jasno je da će Hamilton u Mercedesu dobiti bolid koji će oni raditi prema njegovoj mjeri baš kao što su radili i u Mclarenu.  Jasno je da će Hamilton ako uspije u Mercedesu zauvijek skinuti sve upitnike sa svoga imena oko toga je li pravi ili nije, pa čak i kod onih najžeščih suparnika.

Ne mora prelazak u Mercedes značiti loš potez, zašto i bi, ipak se radi o momčadi velikog imena, također bogate povijest, možda ne toliko u formuli 1 koliko njegova pojma  u autoindustriji. Zna se da Mercedes financijski stoji dosta dobro i da imaju financijske resurse veće od mnogih momčadi, na kraju krajeva da nemaju ne bi niti mogli platiti Hamiltona svotom koju mu sada nude. Povijest formule 1 naučila nas je da se gubitnici preko noći mogu pretvoriti u pobjednike i da svaka sezona donosi nove stvari, te da jedni napreduju, drugi padaju ili ostaju tamo gdje su bili. Pa ionako postoje brojni primjeri u novijoj povijesti kako se u sezonama  mijenjalo i dolazilo niotkuda u sam vrh. Primjera je mnogo od Renaulta koji 2004 nije bio ni blizu vrhu, da bi 2005 postali najbolji, preko Brawna koji je preko noći doslovce stvorio bolid za naslov pravaka, ili Red Bulla koji je do dolaska Vettela  imao tek jedan plasman na pobjedničko postolje.

Na stranu problemima i dječjim bolestima koje su imali jer u Mercedesu radi hrpa genijalaca koji bi mogli napraviti od „luzerskog“ automobila pobjednički.

U godinama kada je još uvijek jako mlad i kada su mnogi bivši vozači tek debitirali u formuli 1, doduše Damon Hill nije bio ni blizu tim godinama kada je debitirao, Hamilton će imati priliku za novi početak u koji ipak ulazi mnogo iskusniji i bolji nego što je bio kada je 2007. godine došao na velika vrata u još veći svijet formule 1.  Još je mnogo sezona pred njim i vrijeme će pokazati je li prelazak u Mercedes bio pogodak ili promašaj.  Jedno je sigurno, a to je da mu konkurencija neće biti nimalo laka jer bez obzira na odlazak Schumachera čime mislim da formula 1 gubi mnogo  i dalje tu ostaju i Alonso i Vettel, ali i Button, Raikkonen i još nekolicina „klinaca“ željna velikih stvari i dokazivanja dok je dugoročno gledano Hamilton mlađi od većine konkurenata osim Vettela koji je mlađi od njega i koji trenutno kotira i bolje od Hamiltona. Lewis Hamilton vremena za uspjeh ima, pitanje je samo hoće li ga iskoristiti.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: